Res Musica 9 (2017)
Saateks
13. mail 2015 lahkus meie seast ootamatult ja traagiliselt Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia muusikateaduse osakonna professor, üks Eesti silmapaistvamaid muusikateadlasi Urve Lippus. Tema oli ka aastaraamatu Res Musica peatoimetaja. 23. aprillil 2016 leidis Heino Elleri nimelises muusikakoolis aset Eesti Muusikateaduse Seltsi iga-aastane Tartu päev, mis oli pühendatud Urve Lippuse mälestusele. Käesolev Res Musica number keskendub 2016. aasta Tartu päeval peetud ettekannetele.
Ettekandeid peeti kokku üheksa. Nendest nelja alusel on siinsesse aastaraamatusse koondatud nii-öelda täiemõõdulised artiklid, mis on läbinud eelretsenseerimise. Nimetatud artiklite autoriteks on Brigitta Davidjants, Mart Humal, Janika Oras ja Helena Tyrväinen. Ühtlasi avaldatakse aastaraamatus veel neli Tartu päeva kaastööde põhjal valminud kirjutist, mis on isiklikumat laadi ning mida retsenseeritud ei ole. Nende kaastööde autoriteks on Mimi Daitz, Anu Kõlar, Mark Lawrence ja Andreas Waczkat. Veel sisaldab aastaraamat ühe Veljo Tormise ainetel peetud ettekande teksti (autoriks Jaan Ross), arvustusi mitmete muusikateaduslike publikatsioonide, sealhulgas kolme doktoriväitekirja arvustust, ning tavapärast muusikateadusliku tegevuse kroonikat. Raamatu valmimist on toetanud Euroopa Liit Euroopa Regionaalarengu Fondi kaudu (Eesti-uuringute tippkeskus), see on seotud Eesti Haridus- ja Teadusministeeriumi uurimisprojektiga IUT12-1.
Jaan Ross
Ava täispikalt →
Sulge →
Sisukord:
Saateks numbri toimetajalt
(Jaan Ross)
From editor of the current issue
(Jaan Ross)
___
ARTIKLID
Brigitta Davidjants
National Identity Construction in Music: A Case Study of Aram Khachaturian
Rahvusliku identiteedi konstrueerimine muusikas: juhtumiuuring Aram Hatšaturjanist
Mart Humal
Linearity in Music
Lineaarsusest muusikas
Janika Oras
Favourite Children and Stepchildren: Elite and Vernacular Views of Estonian Folk Song Styles
Lemmiklapsed ja võõraslapsed. Eliidi ja rahvalikud vaated eesti rahvalaulustiilidele
Helena Tyrväinen
Ilmari Krohn and the Early French Contacts of Finnish Musicology: Mobility, Networking and Interaction
Ilmari Krohn ja soome muusikateaduse varased Prantsuse-kontaktid: mobiilsus, suhtevõrgustike loomine ja interaktsioon
___
MISCELLANEA
Pilguheit kahele Ameerika Ühendriikidesse emigreerunud muusikute rühmale: 1938–1943 esmajoones Austriast ja Saksamaalt ning 1944–1950 Eestist tulnud
Anu Kõlar
Prelude, Fughetta and Postlude: A Tripartite Reflection on National Ideas and National Music
Mark Lawrence
Veljo Tormis and Urve Lippus: A Legacy
Veljo Tormise ja Urve Lippuse pärand
Andreas Waczkat
Elmar Arro’s View of Contemporary Estonian Music
Elmar Arro nägemus kaasaegsest eesti muusikast
Veljo Tormis ja minimalism. Tema uue helikeele retseptsioonist 1960ndatel aastatel
___
ARVUSTUSED
Mart Jaanson
Aare Tool. Piiratud transponeeritavusega heliread ja vorm Eduard Oja muusikas. Tallinn 2016
Kadri Tüür, Andreas Kalkun
Lähme, lähme, köime, köime
Ingrid Rüütel. Muhumaa laule ja lugusid. Tartu 2016
Leopold Brauneiss. Arvo Pärdi tintinnabuli-stiil: arhetüübid ja geomeetria. Laulasmaa 2017
___