Res Musica 4 (2012)
Saateks
Aastaraamatu Res Musica neljas number sisaldab töid etnomusikoloogia valdkonnast. Artiklite autorite hulgas on nii eesti selle ala uurijaid kui ka kolleege Lätist, Leedust ja Venemaalt. Seoses viimase asjaoluga on Res Musica seekordne number kakskeelne – Eestist autorite artiklid on eesti keeles ingliskeelsete resümeedega ja välisautorite artiklid inglise keeles eestikeelsete resümeedega.
Aastaraamatul ei ole küll ühte läbivat teemat, kuid artiklite vahel võib siiski leida mitmeid kokkupuutepunkte. Üks selline ühine teema on traditsionaalse muusika kaasaegsed eksisteerimise vormid. Viimaste ühisnimetajaks võiks olla inglisekeelne termin revival („taaselustamine”), mis tähistab 20. sajandi viimaste kümnendite ja 21. sajandi alguse väga olulist, paljudes maailma paigus esinevat kultuurilist nähtust. Nii kirjutab Daiva Račiūnaitė-Vyčinienė Leedu omapärase polüfoonilise laulustiili sutartinės taaselustamisest ja selle praktiseerimise mitmekesistest vormidest kõnealusel perioodil. Läti etnomusikoloogi Anda Beitāne uurimus on pühendatud Põhja-Latgale mitmehäälse laulu traditsiooni arengule lähiminevikus ja praegusel ajal. Tatari traditsionaalse muusika esitamist kontserdilaval uurib oma artiklis Nailja Almejeva. Nende artiklite hulka, mis käsitlevad taaselustamise teemat, võib mingil määral lugeda ka Janika Orase ja Žanna Pärtlase uurimuse Seto mitmehäälse rahvalaulu õpetamise eksperimendist. Selles artiklis analüüsitakse seto mitmehäälsete laulude originaalsalvestisi ja nende jäljendusi üliõpilaste poolt, kasutades akustilisi mõõtmisi, mis ühendab seda artiklit Taive Särje akustilise uurimusega. Viimane käsitleb torrõ ja killõ partiide vahekorda Seto rahvalaulus. Seto laulukultuuri teemaga on seotud ka Sandra Kalmanni töö, kus analüüsitakse kuulsa lauluema Hilana Taarka viisivaramut fonograafisalvestuste põhjal. Veel üks Seto-teemaline uurimus on Liisi Laanemetsa artikkel, mis käsitleb identiteedi lavastamist väljaspool Setomaad tegutseva leelokoori näitel. Etnomusikoloogia tavapärast uurimisainet laiendav Urve Lippuse artikkel käsitleb kodust musitseerimist klaveril Eestis 19. sajandi teisel ja 20. sajandi algupoolel.
Toimetus tänab kõiki retsensente, kelle asjatundlik abi aitas kaasa aastaraamatu teadusliku kvaliteedi kindlustamisele.
Žanna Pärtlas
Ava täispikalt →
Sulge →
Sisukord:
Saateks koostajalt
(Žanna Pärtlas)
Editor’s Preface
(Žanna Pärtlas)
___
ARTIKLID
Urve Lippus
Klaver Eesti kodus
Žanna Pärtlas, Janika Oras
Seto traditsioonilise laulmismaneeri jäljendamise eksperimendist
Sandra Kalmann
Taarka improvisatsioonide viisidest
Liisi Laanemets
Seto identiteedi loomisest ja hoidmisest väljaspool Setomaad tegutseva leelokoori näitel
Daiva Račiūnaitė-Vyčinienė
The Revival of Lithuanian Polyphonic Sutartinės Songs in the Late 20th and Early 21st Century
Nailya Almeeva
Song Traditions of the Volga-Ural Tatars in the 21st Century: Issues in the Transmission of Historic Singing Styles
Anda Beitāne
Multipart Singing in Northern Latgale: Dynamics of Tradition in the Late 20th – Early 21st Century
___
ARVUSTUSED
Nele Salveste
Lukku pandud hääled
Jaan Ross (ed.). Encapsulated Voices. Estonian Sound Recordings from the German Prisoner-of-War Camps in 1916–1918. Das Baltikum in Geschichte und Gegenwart,
Bd. 5, Köln/Weimar/Wien: Böhlau, 2012, 197 lk.
Christian Schaper
Kristel Pappel, Michael Heinemann (Hgg.). Oper mit Herz. Das Musiktheater des Joachim Herz. 3 Bde., Köln: Dohr, 2010–2012, 1048 lk.
___
KROONIKA
Muusikateadusliku elu kroonikat 2011/2012
(Anu Veenre)
___
ARTIKLITE ESITAMINE